Tunge kjøretøy på biogass
Biogasslastebiler og busser kan i dag dekke noen av distansene hvor batteriteknologien ikke er moden, og nettet ikke har nok kapasitet. Kjøretøyene kan rulles ut nå og komme fort opp i volum. En satsning på flere ulike fornybare drivstoff er også viktig av beredskapshensyn, særlig langs E39 Kristiansand-Bergen-Ålesund, E6 Fauske-Alta, samt østlandsområdet. Flere store transportører ønsker å skifte fra fossile biler til biogass. ZERO mener enkle bruksinsentiver og nok tilgang på biogass og prioritering i offentlige innkjøp, kan bidra til at 15 prosent av lastebilene i 2030 er biogasslastebiler. Etter at Oslo høsten 2022 kuttet bompenger for biogasslastebiler har salget økt. Uten bruksfordeler kan markedet stagnere. Staten har nå åpnet for at biogasslastebiler ikke trenger å betale i bomringen.
Bomfritak for biogasslastebiler
Stortinget har vedtatt at biogasslastebiler kan passere gratis gjennom bomstasjoner. Men dette fordrer lokale vedtak. Vi trenger derfor at kommuner og fylkeskommuner vedtar fritak i sine bompengeprosjekt/sine strekninger, slik at vi får biogasslastebiler over hele landet. Biogasslastebiler bør også få rabatt i fergetakster.
Økt støtte til utrulling av biogassproduksjon er en forutsetning for å lykkes.
Flere tunge kjøretøy på biogass