Biomasse
Fritak i flypassasjeravgiften for SAF
0.2 Mt
mindre klimagassutslipp i 2030.
Det er ca. det samme som 105 263 flyreiser tur/retur Oslo - New York.
0.2 Mt
mindre klimagassutslipp i 2030.
Det er ca. det samme som 105 263 flyreiser tur/retur Oslo - New York.
Status
Bak startstreken
Dette er ikke igangsatt, men mulig å få til.
Forklaring av virkemiddelet
Flypassasjeravgiften betales i dag på alle flygninger. Bærekraftig flydrivstoff (SAF) er betydelig dyrere enn fossilt jetdrivstoff. Samtidig vil økt bruk av SAF kutte utslippene fra luftfarten. For å kompensere den økonomiske ulempen med bruk av SAF og samtidig øke bruken, bør alle flybilletter som selges med minst 20 prosent innblanding av SAF få fritak for flypassasjeravgiften. På den måten vil man opprettholde prisen, men samtidig øke mengden SAF som brukes. Det er avgjørende at all SAF følger bærekraftskriteriene.
Hvor mye vil det koste staten?
Energibehov
Høyt
Høyt energibehov innebærer at virkemiddelet er blant den fjerdedelen av energikrevende virkemidler som har høyest energibehov.