Vi har i dag et omsetningskrav på 19 prosent i veitrafikken, og bred politisk enighet om at veitransporten skal bruke 600 millioner liter biodrivstoff. Volumet var i 2022 på 491 millioner liter. Jo mer av utslippene vi kutter i veitransporten gjennom elektrifisering og biogass og hydrogen, jo lavere blir det fossile drivstoff-forbruket. Da må omsetningskravet øke i prosent for å beholde volumet.
1.1 2023 ble det innført et omsetningskrav på 10 prosent for ikke-veigående, også kalt farga diesel.
Omsetningskravet pålegger omsetter av drivstoff, som Circle K, Preem, Unox osv. å omsette en viss mengde biodrivstoff. Dette er fastsatt i produktforskriften, som også regulerer biodrivstoffets bærekraftskriterier. Det er avgjørende at vi har gode bærekraftskriterier til biodrivstoffet slik at vi sikrer klimanytte og unngår avskoging og press på matprodukter. Et omsetningskrav er et meget styringseffektivt klimavirkemiddel og kan endres gjennom revidering av produktforskriften.
For ikke-veigående foreslår ZERO et innblandingskrav på 28 prosent i 2030, noe som vil tilsvare 80 millioner liter, hvis alle virkemidlene i denne rapporten blir innført.
Vi tar også til orde for et marked for frivillig innfasing utover omsetningskravet for kollektivtrafikk, anleggsmaskiner og luftfart.
Det er innført et toårig sjekkpunkt for biodrivstoffpolitikken, og her må behov for utslippskutt, tilgjengelighet på biodrivstoff og produksjonskapasitet i Norden og tilgang på bærekraftige innsatsfaktorer være viktige kriterier i vurderingen.
- Økt bruk av bærekraftig biodrivstoff