Klimakravet til offshorefartøy er forsinket, men forventes på høring sommeren 2025. Store havbruksfartøy er anbefalt holdt utenfor klimakravet til servicefartøy i havbruksnæringen.
ZERO mener at klimakrav til offshorefartøy kan stimulere til store utslippskutt og bidra til å modne markedet for utslippsfrie teknologier og fornybare drivstoff, som hydrogen. Regjeringen jobber med et forslag til forskrift, som er varslet at skal komme på høring sommeren 2025, med mål om innføring fra 1.1.2026. Kravet bør legges på operatørene på sokkelen og formuleres på en måte som stimulerer til utslippskutt via energieffektivising, transportoperasjonalisering og -optimering, i tillegg til utslippsfrie drivstoff. Det bør også utformes et krav eller retningslinjer for omstilling av store havbruksfartøy, for eksempel etter samme modell som offshorefartøy. Tiltaket må underbygges av virkemidler for å etablere bunkringsinfrastruktur langs hele norskekysten.
Dette virkemiddelet vil ikke kreve finansiering fra det offentlige, men kan innebære at private aktører må endre sin virksomhet. Virkemiddelet vil kreve investeringer i nye fartøy, teknologier og infrastruktur som kan kvalifisere til Enova-støtte.
Høyt energibehov innebærer at virkemiddelet er blant den fjerdedelen av energikrevende virkemidler som har høyest energibehov.