Elektrifisering
Virkemiddelpakke lastebiler
1.3 Mt
mindre klimagassutslipp i 2030.
Det er ca. det samme som 684 211 flyreiser tur/retur Oslo - New York.
1.3 Mt
mindre klimagassutslipp i 2030.
Det er ca. det samme som 684 211 flyreiser tur/retur Oslo - New York.
Status
I god fart
Lastebilprodusentene tilbyr nå utslippsfrie alternativer for tilnærmet alle modeller, og oppskalerer produksjonen løpende. Siden 2022 har flere virkemidler for ellastebiler kommet på plass, som ladekart, ladestrategi, støtte til depotlading, støtte til underveislading og fritak i bomringen frem til 2030. Med et par siste grep, og en forutsigbar og tilstrekkelig støtteordning for investeringsstøtte hos Enova, vil vi klare å nå målene.
Forklaring av virkemiddelet
Dette er virkemidlene i pakken:
-Enovas innkjøpstøtte for opptil 60 prosent av merkostnaden videreføres.
- Bompengefritak gjelder til 2030.
- Plan for utbygging av ladeinfrastruktur følges og fremskyndes i og rundt de store byene.
- Det trengs hurtigspor for tilgang på areal og nett for lading av tunge kjøretøy.
- Effektleddet i nettariffen må ned for strøm til lading av tunge kjøretøy. Dette kan gjøres gjennom fritak for effekttariff utenfor døgntoppene i nettet.
- Det må innføres kjøpsavgift på fossile lastebiler.
- Mot 2030 bør avskrivingstaksten for el-lastebiler økes fra 24 til 40 prosent, kombinert med en klimarefusjon gjennom negativ skatt der avskrivingen gjør at skattegrunnlaget er negativt.
- Innføring av nullutslippsoner i de store byene vil ytterligere underbygge og fremskynde omstillingen.
Hvor mye vil det koste staten?
Dette virkemiddelet forventes å ha følgende årlige kostnadsutvikling mot 2030:
millioner kroner
Sum:
3,315 milliarder kroner
Energibehov
Lavt
Lavt energibehov innebærer at virkemiddelet er blant den fjerdedelen av energikrevende virkemidler som har lavest energibehov.